In Stories lees je de verhalen van ondernemers die op De Wildeman zijn gevestigd. Wat doen ze? Waarom doen ze dat op De Wildeman? En waar komen ze iedere dag hun bed voor uit?
We make chemistry work, zo staat op de site van Mavro International te lezen. Die ‘chemistry’, dat zijn professionele reinigers en coatings waarmee zij elk type ondergrond kunnen reinigen, onderhouden en beschermen, de ‘work’-kant. Zo’n twintig jaar geleden begon Maarten Verduin er als stagiair met een marketingachtergrond. In de fase daarvóór, op de middelbare school, was hij bepaald geen brave leerling; hij zegt het lachend. ‘Ik nam niet alles zomaar aan. Maar waar mijn passie wél lag: marketing en sales. Ik hield van de gesprekken met de ondernemers. En van lieverlee ontwikkelde ik zo mijn eigen gedachten. Over hoe het anders kon. Beter.’ Grote stappen en belangrijke ervaringen rijker werd hij in 2012 directeur/eigenaar.
‘Toen begon mijn ondernemersavontuur pas echt. Wat ik in ieder geval wilde: van handelsonderneming producent worden. Dat betekende: veel, heel veel leren. We hadden wel een lab, maar dat moesten we opnieuw inrichten, een eigen identiteit geven. Het is superboeiende materie, dat is ook wat me altijd gedreven heeft. Ik omschrijf het weleens als: 80% van de vraagstukken die we krijgen kan ik op basis van mijn lange ervaring oplossen, maar er blijft een deel waar ik over na moet denken. De technische aanvliegroute bepalen, gesprekken voeren met onze techneuten, onderzoek doen, dat vind ik heel leuk. Bij die keuze om het zelf te doen en de ambitie om daar heel goed in te worden hoort dat we onze producten demonstreren. Dan gaan onze medewerkers mee naar, bijvoorbeeld, treinen en metro’s die gereinigd moeten worden. En dan is het zo gaaf als je dan ziet dat je de beste bent, zeker in de specialistische hoek. Ik ben er dan ook echt megatrots op dat we alle vragen kunnen neerleggen in ons lab en dat zij het vervolgens ook echt kunnen maken. We hebben sowieso een heel fijn team met zijn allen.
Onze ambities zijn groot. We exporteren al naar een groot aantal landen en hebben twee buitenlandse vestigingen. Ook onze marketing is internationaal gericht. We hebben een webshop en een team van elf marketeers, in Nederland en Slovenië. Hier op De Wildeman zijn we van één pand naar drie gegaan. In onze nieuwe fabriek op de Heksekamp vind je onze kernwaarde transparantie terug, je kunt er letterlijk in onze ‘keuken’, het lab, kijken. Daar kun je zien wat een bepaald product doet, waarom het dat doet, en hoe we het, door iets toe te voegen, iets meer naar links of rechts kunnen schuiven. Als je nu binnenkomt word je daar blij van. Dat horen we ook terug.
Het gaat goed met Mavro International. Dat we vorig jaar FD Gazelle zijn geworden, wat betekent dat je behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland, is een mooie erkenning; we zitten toch een beetje in een stoffige branche. Daar mogen we trots op zijn. Als ik terugkijk, naar die jongen die op de havo vaak in discussie ging omdat hij altijd op zoek was naar het ‘waarom’, dan is er veel gebeurd. Ik heb het meeste in de praktijk geleerd, daar kan geen universiteit tegenop. Maar het was het waard.’
Meer info over Mavro International? Kijk op: mavro-int.com
Terug