Kimberly en Milou Brandwijk - Brandwijk Themapakketten

‘Wij dragen eraan bij dat medewerkers zich gezien voelen’

 In Stories lees je de verhalen van ondernemers die op De Wildeman zijn gevestigd. Wat doen ze? Waarom doen ze dat op De Wildeman? En waar komen ze iedere dag hun bed voor uit?

In de showroom van Brandwijk Themapakketten hangt een foto van Dick en Pieta; ze staan voor hun kaas- en delicatessenwinkel – ‘Dick’s Kaasshop’ - in Den Bosch. Het is de opmaat naar het prachtige familiebedrijf dat ze in de loop van de jaren samen hebben opgebouwd. Dochters Milou en Kimberly werken er al heel lang, en ook Cynthia is bij het bedrijf betrokken.

De showroom is het domein van Milou. Het is de plek waar haar moeder de zorgvuldig uitgekozen collectie geschenken tot leven liet komen, eerst alleen en later samen met Milou, en waar ze altijd voor nieuwe verrassingen zorgde. Het was haar levenswerk. Vorig jaar december, het laatste kerstpakket was net de deur uit, overleed ze na een ziekbed van ruim acht maanden. Maar haar aanwezigheid is nog altijd voelbaar. Net als de ondernemersgeest die bij Brandwijk hoort. Milou: ‘Op mijn elfde stond ik al met mijn vader achter de marktkraam die we destijds hadden. Later ging ik een opleiding directiesecretaresse/managementassistente volgen, maar daar lag mijn hart niet. Toen ben ik bij Brandwijk begonnen, waar ik al snel de sales ging doen. Die verkoopkant zit toch in mij.’ Kimberly: ‘En in mij totáál niet. Ik doe ‘alles behalve de verkoop’. Ik studeerde hbo-management, economie en recht en had hier een bijbaantje. Ook deed ik hier mijn stageopdracht: de certificeringen. Nu ben ik officemanager en doe ik de financiën van Brandwijk Themapakketten en Promo.nl, ons andere bedrijf, en zorg ik bij de Themapakketten voor de inkoop en de planning.’

Medewerkers aan je binden
Op de achtergrond – en soms voorgrond – is Dick er als ambassadeur van het bedrijf en boegbeeld van de kerstpakkettenbranche: ‘Uitvoerend doe ik niks.’ Milou en Kimberly zijn steeds meer de voorhoede en de toekomst. De weg die het bedrijf is ingeslagen, van kerstpakketten steeds meer richting themapakketten, blijven ze volgen. Kimberly: ‘Wat we zien is dat ondernemers niet meer alleen iets aan het eind van het jaar willen geven, maar ook bij andere gelegenheden. Verjaardagen bijvoorbeeld; tegenwoordig worden er dan vaak brievenbuspakketjes verstuurd. Of ze geven een zomerpakketje, of iets met Pasen.’ Milou: ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het behoud van medewerkers net zo belangrijk als de werving van nieuwe. Daarvan zijn bedrijven zich steeds meer bewust. We krijgen nu op allerlei momenten aanvragen en daar gaan we dan mee aan de slag. We zoeken niet zomaar wat uit, maar verdiepen ons in de klant: wat doen ze, waar staan ze voor, wat is hun slogan? Dat maakt het veel leuker, voor hen en voor ons.’

Aandacht en waardering
Duurzaamheid, een van de pijlers onder De Wildeman, maakt al jaren deel uit van het DNA van Brandwijk. Milou: ‘Het wordt steeds actueler, ook bij leveranciers. Wij waren voorlopers, nu zie je dat andere bedrijven ook meegaan. Laatst belde een klant: onze pakketten moet nu echt duurzaam zijn, we kunnen niet meer om social return heen. Ik zei: ‘Daar voldoen jullie pakketten al jaren aan, alleen wist je dat nog niet’.
Ook als het om de andere pijlers, veiligheid en bereikbaarheid, gaat zijn de Brandwijk-bedrijven op De Wildeman op hun plek. Kimberly: ‘We zitten hier ideaal, dicht bij de A2, en met onze transporteur aan de overkant van de straat. En omdat we hier ’s avonds nogal eens zitten te werken is het fijn dat er hier camera’s staan en dat er gesurveilleerd wordt. We worden gezien.’ En daarmee zijn we weer terug bij de kracht van Brandwijk. Milou: ‘Alles draait om aandacht en waardering. Niet alleen voor klanten, ook voor medewerkers. Wij dragen eraan bij dat ze zich gezien voelen. Wij zijn dan wel de nieuwe generatie Brandwijk, maar dat is waar onze ouders heel goed in waren. En wat wij dus met liefde voortzetten. Met Dick meer op de achtergrond, en Pieta in ons hoofd en ons hart.’

Terug