Actie Oekraïne Hitachi Vantara - het verhaal van Remko Blankestein: 'Ik hoop dat ik met deze actie een vonkje kan doorgeven'

Voor Remko Blankestein was zijn 50e verjaardag aanleiding om iets voor anderen te willen doen en daar een actie omheen te organiseren. De oorlog in Oekraïne maakte dat plan compleet. De actie van Hitachi Vantara nog concreter. 

“Ik ben van 1972 en word   - inmiddels: werd - dit jaar dus 50. Ik liep al jaren rond met het idee om daar iets aan te verbinden, iets goeds te doen voor anderen, lokaal, regionaal, (inter)nationaal. En andere jaargenoten daar ook toe uit te nodigen. Met de gedachte: als ik zo mensen kan bereiken, kan inspireren, dan is mijn missie geslaagd. Op 1 januari heb ik daarvoor ‘We are 1972’ gelanceerd. En ben ik zelf de straat gaan opruimen.

Toen mijn verjaardag – 11 maart – dichterbij kwam vroeg mijn dochter: ‘Ga je er nou nog wat mee doen?’ En in één keer dacht ik: er is een oorlog aan de gang, er zijn mensen die hulp nodig hebben, hoe mooi is het als ik daar iets voor kan doen? En zo besloot ik om 50 km, mijn leeftijd, te lopen – een route van Paleis Soestdijk naar Paleis Het Loo - en daarmee geld voor Oekraïne op te halen. Ik deelde het met vrienden en op LinkedIn en dacht: als er nou niemand reageert, dan stort ik zelf gewoon € 50,-. Maar het werd heel goed gelezen. Uiteindelijk waren er veertig mensen die mijn wilden sponsoren. De een gaf een vast bedrag, ongeacht de afstand, de ander een bedrag per kilometer. En zo haalde ik - inmiddels - ca. € 2.500,- op.

Twee dagen na mijn verjaardag ben ik om 06:00 uur gestart. Mijn zoon en mijn vriendin liepen het eerste stuk mee, onderweg sloten anderen af en toe aan en mijn dochter vergezelde mij de laatste 9 km richting de finish. Elke 10 km deelde ik foto’s in de WhatsApp-groep en op LinkedIn, zodat de sponsoren me konden volgen. Het was een onvergetelijke dag. Zó mooi dat het hele gevoel van ‘een beetje afzien voor een goed doel’ heel ver van mij was.

Het bedrag wilde ik aan Giro 555 geven, maar liever wilde ik het tastbaarder maken. Dat vond ik bij deze actie van Hitachi Vantara. Want daarvan weet ik dat alles rechtstreeks bij de mensen terechtkomt die het nodig hebben. Hitachi Vantara neemt het transport voor zijn rekening, en houdt ook contact met de mensen in het shared service center in Polen, zodat ze precies weten waar behoefte aan is. Mijn enige voorwaarde: ik wilde graag foto’s van de truck en het vertrek, zodat mijn sponsoren ook dat kunnen zien.

Iets voor een ander doen: soms is het niet zo ingewikkeld. Dat geef ik ook mijn kinderen mee. Ruim bijvoorbeeld de straat een keertje op. Ik hoop dat ik met deze actie een vonkje kan doorgeven aan andere mensen van 1972. En wie weet brengt het iemand van een ander geboortejaar op de gedachte om ook zoiets op te zetten.”